maanantai 5. kesäkuuta 2017

bujo | siivouslista, dashboard & syyskuun ulkoasu

Täällä taas! Pakko sanoa, että oon käynyt läpi melkoisen tunteiden vuoristoradan tässä muutaman kuukauden sisään mitä omaan bujooni tulee. Oon vuorotellen ollut täysin tyytyväinen ja ylpeä ja sitten äkkiä kokenut hirveää alemmuudentunnetta ja kateutta, kun kaikkien muiden bujot ovat aina niin paljon nätimpiä ja fiksumpia ja järjestelmällisempiä ja sitä rataa. Kuukauden sisään oon kuitenkin saavuttanut suht hyvän "planner peacen" eli jonkinsortin sisäisen rauhan. Älkää kysykö miten - it just happened! Musta on älyttömän inspiroivaa selata muiden kuvia ja ihailla näiden kauniita piirroksia, mutta mulla ei ole pienintäkään aikomusta tai halua tunkea bujooni mitään, mitä en sinne oikeasti halua. Kuten tuutte huomaamaan, en ole tulevaan versioon piirtänyt kuvan kuvaa, mutta tod näk se tulee matkan varrella täyttymään... vähän niinkuin tälleen:


Meitä on moneen junaan ja mä satun matkustamaan siinä junassa, jonka matkustajia ei oo siunattu minkäänlaisilla kynänhallintataidoilla tai edes kyvyillä käsitellä saksia - miten yhden suoran viivan leikkaaminen voikin olla niin pirun vaikeaa?! :D Oon siitä huolimatta tällä hetkellä todellatodellatodella tyytyväinen nykyiseen bujooni. Oon tulevaan versioon tehnyt aikalailla kaikki ne jutut valmiiksi, mitkä ajattelinkin ennen syyskuuta tehdä. Tällä kertaa oon tosiaan pyhästi päättänyt YRITTÄÄ kunnioittaa bujon alkuperäistä päivä kerrallaan -periaatetta, koska uteliaisuus heräsi ja tahdon kokeilla miten se mulla toimisi; saisinko siitä mahdollisesti uuden ns. ruuduttoman iltarutiinin itselleni? Sellainen nimittäin tulisi tarpeeseen, etten jumittaisi aina Netflixin, kännykän, tabletin tai tietokoneen äärellä... Mä tykästyin sillon heti alkuunsa bujon ideaan, mutta mulla on tosiaan tapana innostua ja sit unohtaa. En siis todellakaan luottanut siihen, että tää olisi pysyvä juttu tai että jaksaisin joka ilta alkaa väsäämään seuraavan päivän to-do -listaa, mutta taisin olla väärässä... kerta se on ensimmäinenkin, eiku :D Tää juttu on ihan oikeasti vienyt mut mennessään.

Lisäksi oon vastoin kaikkia odotuksiani tällä hetkellä niiiiiin sinut nykyisen bujon kanssa, ettei mulla oikeastaan ole mikään kiire päästä tätä uutta käyttämään. Odotan sitä kyllä innolla, mutta haluan ihan rauhassa suunnitella esim. vanhaan moleskineen ja/tai irtopaperille tulevia ulkoasuja, jos ja kun silmään osuu joku superkiva. Vaarna, my partner in (every) crime (now and forever, apparently), muuten vinkkasi meikäläiselle gridzzly.comista - ja muutti siinä sivussa koko elämäni, haha. Se, että sä voit tulostaa pisteellisiä sivuja, ai että! Puhdasta rakkautta ♥ Uskoisin, että jokainen pistevihkoja käyttävä bujoilija tietää täsmälleen mitä tarkoitan :D Anyway, moving on!

SIIVOUSLISTA 


Koulujuttujen jälkeen tulevasta bujosta löytyy heti ensimmäisenä siivouslista, johon sain inspiraation ei-niin-yllättäen calendexista. Jokunen kuukausi sitten selasin varmaan viikon verran nettiä yrittäen etsiä sopivaa siivouslistaa, mutta en vaan löytänyt sellaista, joka olisi mulle sopinut, joten pakkohan se sitten oli tehdä itse. Nykyisestä bujosta löytyy samanlainen lista, mutta koska tää on yksi mun käytetyimpiä aukeamia, halusin sen nyt ehdottomasti bujon alkuun.

Periaatteessahan tätä listaa voisi siis käyttää myös vaikkapa siivouksen järjestelmälliseen suunnitteluun, eli voisi esimerkiksi reunustaa tietyillä väreillä ne päivät, jolloin aikoo jonkun tietyn asian tehdä, mutta itse en sitä ole kokenut tarpeelliseksi. Lähinnä tämän listan idea on antaa mulle yleiskuva siitä, milloin viimeksi olen esim. imuroinut koko kämpän tai vaihtanut lakanat. Samalla pystyn seuraamaan allergiaoireitani - jos oireet ovat pahoina, voin kurkata, että milloinkohan sitä on viimeksi tullut pyyhittyä kirjahyllystä pölyt jne. Tää on mulle henkilökohtaisesti todella tärkeä asia, koska meillä on koira. Se, että jouduttaisiin mahdollisesti mun allergiaoireiden takia luopumaan Rymystä, on ehkä yks mun pahimmista peloistani. Helpottaa kun pystyy yhdistämään satunnaiset allergiaoireet enemmäkin huonoon siivoukseen kuin Rymppään - ja kyllä, yhteys on tosiaan ollut havaittavissa.

Oikean sivun yläreunassa on siis ne mun tärkeimmät jutut; pyykkitelineen ja tiskikoneen tyhjentämisen lisäsin ihan vain siksi, että inhoan kumpaakin, joten laatikon värittämisen toivossa noitakin kahta tulee ehkä tehtyä useammin, haha. On muuten toiminut! Ajattelin alkuperäistä listaa tehdessäni, että ehkä kuusi tehtävää per päivä on semmonen maksimi, ja ihan oikein ajattelin. Toki jos innostun siivoamaan kunnolla niin tila loppuu, mutta tärkeimmät saan joka tapauksessa ylös. Lista jatkuu vielä seuraavalla sivulla (alempi kuva) - nykyisessä bujossa mulla on käytössä milloin viimeksi -sivu, eli sinne kirjaan aina milloin viimeksi on esim. eteisen matto pöllytetty tai uuni pesty, mutta jotenkin tämä yhdistelmä miellyttää mua enemmän. Sitä mukaa kun keksin juttuja joita koen tarpeelliseksi pitää silmällä tai joita Henkka haluaa seurata, kehittelen niille eri värein koodeja ja symboleja ja jos nyt joku päivä satun jonkun näistä asioista tekemään, merkkaan kyseisen symbolin edellisen sivun taulukkoon. 

DASHBOARD


Kuvassa oikealla on meikäläisen tuleva dashboard aka mun brain dump aka kojelauta aka ilmoitustaulu ♥ Rakkaalla lapsella on monta nimeä! En tiedä millä nimellä tämmöinen kulkee bujoilun maailmassa, sikälimikäli olen vaan keksinyt pyörän uudestaan, mutta itse en ainakaan vielä ole tämmöiseen mielestäni törmännyt. Tarina oman dashboardini takana on aika simppeli; koska mulla on ollut käytössä viikkonäkymät päivälokien sijaan, en ole voinut pilkkoa suuria projekteja osiin samaan tyyliin kuin mitä päivälokien kohdalla periaatteessa pystyisi tekemään. Niinpä otin käyttöön dashboardin. 

Postauksen ekasta kuvasta näkee, että olen pitänyt siivouspäivän keskiviikkona - en kuitenkaan ole erikseen eritellyt mitä kaikkea mun on tarkoitus tehdä, tyyliin imurointi, lattioiden pesu, lakanoiden vaihto, kirjahyllyn pyyhintä, makkarista pölyt, eteisen järjestäminen, keittiön pöydän raivaus jne. Sen sijaan keskiviikon kohdalla lukee "siivous #102", joka kaikessa yksinkertaisuudessaan tarkoittaa sitä, että sivulta 102 löytyy post-it lappu, johon oon purkanut päivän urakan niin pieniin osiin kuin just sillä kertaa olen kokenut tarpeelliseksi. Joskus se voi olla että siellä lukee yleisesti pölyjen pyyhintä, mutta huonoina päivinä siellä on ihan oikeasti pilkottu koko urakka niin pieniin osiin kuin mahdollista, koska muutoin mä en saa mitään aikaan. Enkä mä tahdo mitään suuria siivousprojekteja tai vastaavia "turhuuksia" bujooni pysyvästi, joten post-it lappu ajaa asian täydellisesti. Nykyisessä bujossa dashboard kulkee nimellä tällä hetkellä, mutta jotenkin toi dashboard ehkä kiteyttää itselleni sivun idean paremmin. Jos tulee joku random ajatus tai mitä tahansa, niin tuonne sen voi lykätä ja sieltä se varmasti löytyy myöhemminkin. Ja siis kyllä, voisihan sitä post-it lappua toki pitää siinä päivän/viikon kohdalla, mut kun se tuntui aina olevan tiellä laittoi sen minne tahansa, jos halusi nähdä koko viikon yhdellä silmäyksellä.


SYYSKUUN ULKOASU


Mitään muuta en bujon alkuun laittanut - siivouslistan jälkeen on vuorossa syyskuu, jolloin aion ootaa uuden bujon käyttöön. Mulla ei ole ollut koskaan tapana piirrellä mitään "Hello June" -tyyppisiä aukeamia, koska siis a) mähän en todellakaan osaa piirtää kuten eka kuva todistaa ja b) mä en ole tarvinnut niitä, joten koin ne hippasen turhiksi. Tää ei sitten missään nimessä tarkoita, että olisin kokenut ne yleisesti ottaen turhiksi sivusyöpöiksi vaan koin ne nimenomaan itselleni turhiksi. Jotkut tekevät niin nättejä sivuja, että ne pitäisi oikeasti lähettää johonkin galleriaan tai vähintään kehystää, mutta musta ei ole moisiin suorituksiin.

Tosi monethan tekee kuukauden alkuun myös sellaisia tavoite -sivuja (goals), joissa listataan tavoitteita sille tulevalle kuukaudelle. Toisaalta tää on ajatuksena vähän kiehtonut, mut toisaalta oon kokenut koko jutun tosi ahdistavana. Ehkä se on se sana: tavoite. Liikaa paineita, hyh. Jossain, enkä nyt saa kuollaksenikaan mieleeni että missä, mä törmäsin ajatukseen "kuukausittaisista mantroista" ja jotenkin toi mantra vaan kuulostaa... ei-niin pelottavalta. 

Mulla oli edellisessä ja on nykyisessäkin bujossa parisuhdesivu/aukeama, jota kylläkin kutsun nimellä don't ruin a good day because of a bad yesterday. Käytännössä se on siis aukeama, johon oon listannut konkreettisia asioita, joissa voisin itse kehittyä paremmaksi ja pieniä keinoja, joilla voisin toista auttaa arjessa. Se aukeama on pakottanut mut tarkkailemaan omaa käytöstäni, miettimään asioita ja oikeasti reflektoimaan omia valintojani - tätä kautta meidän arki on oikeasti muuttunut sujuvammaksi ja no, siitä se ajatus sitten lähti!

En välttämättä tee tulevaan bujoon kyseistä parisuhdeaukeamaa, vaan integroin sen ainakin syyskuun osalta näihin mantroihin. Jokaisen kuukauden kohdalle aion kirjoittaa lauseita, kuten vaikkapa "♥ Anna toisen välillä nukkua aamulla niin pitkään kuin hoputtaa (osaat pissattaa koiran yksinkin)!". Sellaisia mantroja ja lauseita, joiden merkitys tai syy ei ehkä avaudu muille, mutta on varsin merkityksellinen mulle itselleni. Toi lause esimerkiksi muistuttaa mua siitä, että koska Henkka tekee ihan törkeästi duunia ja nukkuu oikeasti paljon vähemmän kuin mitä pitäisi, mun ei ehkä pitäisi olla vaatimassa yhteisiä aamulenkkejä (kun voidaan ihan yhtä hyvin käydä ne myöhemminkin). Oonkin nyt lähiaikoina petrannut tässä(kin) jutussa tosi paljon.


Seuraavaksi on sitten vuorossa itse kuukausinäkymä (monthly log). Mä pitkään pohdin haluanko Ryderin perinteisen version, vai Boho Berryn tai AmandaRachLeen "tyylillä" tehdyn näkymän ja tulin siihen tulokseen, etten loppujen lopuksi tahdo mitään niistä - ainakaan heti. Syyskuussa mennään ihan tavallisella kalenterilaatikolla, johon värikoodailen juttuja, kirjoitan ylös luennot ja demot kellonaikoineen jne. Toisen sivun jätin kokonaan tyhjäksi kaikkea muuta varten. Ikään kuin brain dump, mutta lähinnä tarkoitettu pelkästään kyseisen kuukauden menoille ja tapahtumille. 


Tämän jälkeen bujosta löytyy seurannat eli träkkerit (habit tracker). Jotkuhan seuraavat miljoonaa eri asiaa salikäynneistä instagramin päivityskertoihin, mutta mä itse seuraan tällä hetkellä ainoastaan muutamaa juttua. Nykyisessä bujossa mulla on käytössä viikkoträkkerit, joka itse asiassa näkyykin ylimmässä kuvassa. Mähän en siis kirjoita noiden laatikoiden eteen mitään. Sen sijaan joka viikko oon värittänyt tietyillä väreillä niin monta laatikkoa kuin sillä viikolla koen tarvitsevani. Mulla kulkee bujon takataskussa lappu, josta löytyy varmuuden vuoksi kaikki träkkerissä käyttämäni värikoodit eli voin vaihdella seurattavia asioita viikosta toiseen mieleni mukaan ja samaten voin lisäillä uusia, jos siltä tuntuu. En mä varsinaisesti sitä lappua tarvitse, koska muistan noi pitkälti ulkoa ja pääsääntöisesti seuraan vain Rymyn kynsien leikkausta, herkuttomia päiviä, pop pilatesta, paria henkilökohtaisempaa jutskaa ja allergialääkkeen ottamista. 

Halusin nyt kuitenkin kokeilla tulevassa bujossa uudestaan tällaista kuukausiseurantaa, joten kuukauden alussa tulen sitten värittämään noi laatikot tai ainakin osan niistä. Rymyn lenkkejä olen seurannut myös paljon pienemmässä mittakaavassa, tyyliin "vähintään 50min lenkki", mutta nyt ajattelin alkaa seuraamaan näitä tarkemmin. Aamujen ja iltojen pikapissatuksia en miellä lenkeiksi, joten niiden määrää tai pituutta en tietenkään seuraile. Voi olla, etten tykkää tästä kuukausittaisesta seurannasta tai muista sitä täyttää, mut toisaalta nyt kun se on tän kuukausinäkymän toisella puolella, luulisin sen pysyvän paremmin mielessä. Voi olla, että lisään noiden träkkereiden väliin vielä jonkun pienen jutun, saas nähdä.

Viimeisenä vielä planningwithkaylta bongaamani mielialaseuranta ja rivi päivässä. Haluaisin aina välillä kirjoittaa päiväkirjamerkintöjä bujoon, mutta koska se tuskin tulee tapahtumaan ihan heti tälleen pitkän tauon jälkeen, ajattelin aloittaa hieman helpommalla eli kirjoittamalla joka päivä rivin. Pystypalkkiin väritän sitten yhdellä tai kahdella värillä päivän fiiliksen. Laitan ne värikoodit varmaankin tuonne yläreunaan jos ja kun tulevat ajankohtaiseksi, ihan kaikkien seurantojen värejä en ajattellut opetella ulkoa... ehkä.

Että sellaista, tällä setupilla ja ulkoasulla ajattelin tulevan bujon aloittaa. Mielipiteitä, anyone? :) Ja hei, jos tiedätte suomalaisia blogeja, joissa myös on innostuttu bujoilusta, niin vinkatkaa ihmeessä!

2 kommenttia:

  1. Ihana toi ensimmäisen aukeaman vesivärituherrus(?). Ihanan värikäs ja omalaatuinen, vaikka onkin todella simppeli juttu. Sopii hyvin sun minimalistiseen tyyliin. :)

    Siivoustrakkerit on kyllä loistava keksintö. Parantaa varmasti mun elämää (ja parisuhdetta O.o').

    Tykkään kans tosta mielialatrakkerista. Näytä ihmeessä, kun se alkaa täyttyä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, kiits :D Se random vesivärituherrus on tehty siis noilla mun derwent-kynillä. Ensin piirrän viivoja tai mitä sattuu ja sit siveltimellä vettä päälle, muuttuu ihanasti ne väritkin siinä samalla jotenkin paljon kirkkaammiksi. Toi oli ihan ekoja kokeiluja, kun halusin nähdä voisinko tolleen koristella just aukeamien taustoja. Oon ton jälkeen aika ahkerasti itse asiassa tehnyt taustoja eri sivuille tolla taktiikalla, fanitan.

      Ja kyllä, siivousträkkeri, ihan jotain parasta! Tänäänkin sain tyhjennettyä tiskikoneen... tosin kahdessa osassa, but still, done!

      Hah, saat odotella mielialaträkkerin täyttymistä sinne lokakuulle. TOSIN, mietin mä kyllä sitäkin, että voisin nykyiseen tehdä samanlaisen ens kuulle, hmmmmmm.........

      Poista